tisdag 19 juli 2016

Funäsdalssjön mm

Har varit till Bolagen i dagarna och testat för första gången, tog 4 timmar fram och tillbaka. Var lite halvsegt att gå, är ju en del uppför..När jag kom fram till sjön så såg jag en storöring simma några meter ut i det klara vattnet så nu blir det bra fiske tänkte jag.

Tog en timme att hitta vad öringen ville hugga på, men efter den öringen blev det inget mer tyvärr. Träffade en kille som hade varit vid en av de andra sjöarna men han hade inte fått nåt på hela dagen, han tyckte fisket hade varit segt och jag kunde bara instämma. Han hade sett björn och järv nedanför Vättafjället!

Kört en del på Funäsdalssjön men det har varit segt, har blåst väldigt mycket. Varit svårt att styra båten i den hårda vinden, mest fått gädda men fick en skaplig öring en kväll men tog inget kort då jag var själv i båten och den blödde som fan.

Idag (19 Juli)

Var med familjen för att testa en stor sjön i området idag, var nästan helt vindstilla och lite växlande molnighet. Testade runt lite med olika vobblers för att se om man kunde hitta vad öringen ville ha för dagen, tog en stund sedan small det på bra men fel sort. Var en stor gädda som gillade vobblern!

Fortsatte att nöta vidare och hittade ett ställe där ekoloden visade mycket fisk, sa att nu smäller det snart. Någon minut senare small det på en ordentlig öring på 3,8kg! Trodde först det var en stor gädda igen för den drog inte så mycket i början, men så fort den började närma sig båten blev det åka av! Tur att man var snabb att parera med slirbromsen, öringen gjorde rediga ruscher! Tog en stund innan den gav sig.

Körde vidare ett bra tag innan jag hittade ett annat ställe som såg lovande ut, missade ett snabbt hugg. Några minuter senare kom det hugg igen och spöt böjde sig rejält, tog tag i spöt och det kändes inte så tungt. Men det var för öringen simmade mot båten, så fort jag fick ordentlig kontakt med den så började den dra som fan. Blev faktiskt orolig för att linan på rullen skulle ta slut, den gjorde ännu längre ruscher än den första. Tack och lov så gick allt bra och så fick man med sig två fina öringar hem! Den andra öringen vägde 3kg.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar